Les vostres visites, en números

dijous, 18 de febrer del 2016

Som feliços?

Terrorisme, assassinats, catàstrofes naturals, corrupció, desaparicions, crisi econòmica... Tradicionalment en l'argot periodístic impera la premissa que "bad news is good news" o que "if it bleeds, it leads". Però això reflecteix realment el món en què vivim al cent per cent? Així ho van parir als Estats Units, que són els pares del periodisme modern. I així ens ho hem cregut, mitjans, classe política, lectors i audiència pels segles dels segles. Però comencen a obrir-se escletxes i ja s'entreveuen alguns mitjans de comunicació, països i experts que malden per desafiar aquesta dictadura informativa. La felicitat també pot ser notícia!



Aquesta setmana la portada (atenció: la portada!) de l'edició lleidatana d'El Punt Avui destacava un estudi que està realitzant la Universitat de Lleida per mesurar la felicitat dels ciutadans de la capital ponentina (un gest agosarat i que s'agraeix). S'està treballant en dues mil enquestes per elaborar un mapa de la felicitat per barris amb l'objectiu últim d'ajudar a millorar la qualitat de vida dels ciutadans i amb la voluntat, més endavant, que l'experiment es pugui estendre al conjunt de la demarcació de Lleida. "Estic satisfet/a amb la meva vida: d'acord o en desacord; si tornés a néixer, voldria tenir la mateixa vida: d'acord o en desacord i com contagio la felicitat?". Són algunes de les preguntes del qüestionari de la felicitat. 

Aquests dies també està d'actualitat una informació que al nostre país ha passat desapercebuda: el fet que una xarxa formada per una cinquantena de diaris d'arreu del món, que representen la tradició més independent del periodisme dels seus respectius països, estiguin recollint històries innovadores i positives dels seus lectors que poden tenir un impacte mundial. La iniciativa parteix de la idea que la premsa té el potencial d'inspirar milions de persones i multiplicar l'impacte d'un canvi positiu. Poden arribar a més de 130 milions de lectors i 500 milions de visitants mensuals en línia. El 25 de juny celebraran el Dia del Periodisme d'Impacte, en què aquestes prestigioses capçaleres -ni una de l'estat espanyol- compartiran algunes històries esperançadores, relacionades amb àmbits com l'educació, la salut, l'aigua, l'agricultura o la tecnologia. 

I d'informacions com aquesta se'n poden assabentar els lectors del Huffington Post nord-americà, que l'any passat va tenir la brillant iniciativa d'obrir una secció exclusivament dissenyada per publicar notícies que posen l'accent en temes sobre innovació, creativitat, enginy, compassió... Havien constatat que els lectors del web compartien al Facebook més continguts positius que d'una altra índole amb què ens saturen els mitjans.    

I, tornant més a prop, què en sortirà del projecte de la UdL? Els resultats es donaran a conèixer el 20 de març, coincidint amb el Dia Internacional de la Felicitat, una commemoració establerta per l'ONU a petició del Bhutan -un regne de l'Himàlaia on cotitza l'índex de la Felicitat Interior Bruta i on existeix una comissió del govern que vetlla perquè tota acció de l'Administració s'encamini a augmentar el benestar emocional i psicològic dels bhutanesos. 

Jo, mentrestant, esperaré ansiosa celebrar amb un pastís preciós, acolorit i deliciós, tres espelmes, una corona i purpurina el mateix 20 de març (a vegades el destí ens depara casualitats especials). Brindaré perquè el 2013 vaig rebre la notícia que em va fer la dona més feliç del planeta. I és que la vida pot ser dolça, molt dolça.   

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada