Que parlin de mi, encara que sigui malament,
deia Quixot. I Oscar Wilde va fer cèlebre la màxima que l’única cosa pitjor al
món que la gent parli de tu, és que no parlin de tu. Són premisses que ha
incorporat el credo del màrqueting i la publicitat. El bisbe de Solsona les
implementa santament tot sovint, i això podria ser legítim si no fos pel petit
detall que el missatge en ocasions resulta ofensiu. En l’última glossa, el
prelat es pregunta si l’homosexualitat es deu a l’absència de la figura
paterna. Parla del “fenomen creixent de la confusió en l’orientació sexual de
força nois adolescents”. També qualifica de “molt difícil” el creixement “serè i equilibrat” dels infants si manquen
uns pares amb la “identitat maternal femenina i paternal masculina”, i posa en
entredit que un nucli familiar sense les dues figures tradicionals sigui el més
adient per a la “maduració” dels nens.
La confusió, òbviament, la causen aquestes
paraules episcopals. Quina relació hi ha entre la criança i l’orientació sexual
dels nois –el bisbe dona per fet que les noies, siguin lesbianes, transgèneres,
bisexuals o heterosexuals, sempre han tingut les coses més clares–? Com han
d’escatir els nois adolescents quina és la seva orientació innata? I, al marge d’aquesta
qüestió, què se suposa que hem de fer les mares i els pares vidus, solters o
separats per garantir un creixement “serè i equilibrat” de la descendència?
L’obtús article podria haver infringit la Llei 11/2014 que garanteix
els drets de LGTBI i eradica l’homofòbia, perquè estableix com a infracció
(encara que lleu) humiliar les persones o les seves famílies per causa de
l’orientació sexual a través de qualsevol mitjà. Potser caldria que algú
assessorés el cap del Bisbat de Solsona a l’hora de publicar novament al Full diocesà.
D’altra banda, però, ens hem de qüestionar la
volada que ha pres aquesta carta i per què els mitjans de comunicació n’han fet
d’altaveu. En qüestió d’hores s’ha arborat, i gràcies a les incendiàries xarxes socials, la lògica indignació de bona
part de la societat a qui ha arribat. Altrament, si la glossa hagués quedat
circumscrita en l’estricte cercle de lectors de la publicació religiosa,
segurament hauria provocat el mal menor. Potser l’error és el d’enderiar-nos
amb la vana esperança que l’Església es comporti com una institució
democràtica.
L’escriptor menorquí Ponç Pons va escriure que
“som allò que llegim i tenim el que dam”. Lògicament, escrivim allò que som i volem
projectar, i segurament acabem rebent el que busquem. L’Església ho hauria de
tenir present si vol ajornar el dia en què no hi hagi a qui escriure glosses,
perquè li hauran cantat les absoltes. Tota estratègia de màrqueting i
publicitat ha de servir per vendre més (i no només titulars).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada